Loven gælder også for dem, vi afskyr!

Ultimativt gælder loven i et retssamfund også for dem man afskyr, hvor svært det end kan være at acceptere i denne sag. Men vi kunne jo have ladet være med at give ham statsborgerskab.

Imidlertid synes jeg man skal hæfte sig ved, at det kun er hvis alternativet er løsladelse, at justitsministeren foretrækker at få banditten bag tremmer herhjemme, og det er jeg enig i.

Men inden det kommer så vidt, er der mange andre muligheder, som man naturligvis bør undersøge. Det mest nærliggende er at retsforfølge ham hvor han er. Deltagelse i en terrororganisation er strafbart i det fleste lande, og jeg vil da langt foretrække at enten tyrkerne eller syrerne tager sig af ham, end at stille ham for en dansk ret. Det ville også løse problemet med hvad vi skulle stille op med ham bagefter, for dødsstraf, der praktiseres i begge lande, er en ret permanent løsning. Man skal i hvert fald ikke – som det antydes af Venstres Jan E. Jørgensen – sætte himmel og jord i bevægelse for af få ham hjem hurtigst muligt, og derved snyde hans syriske ofre for at få retfærdighed.

Den eneste grund til at Danmark på et tidspunkt kunne forestille sig at få ham herhjem, er hvis der er udsigt til at han løslades uden videre. Det går naturligvis ikke, men indtil da, bør vi presse på for en lokal retsforfølgelse.

De mange som – fuldt forståeligt – ønsker ham fradømt statsborgerskabet, må nok desværre kigge i vejviseren. Danmark har tilsluttet sig statsløsekonventionen, og da ham her er statsløs palæstinenser, har han ikke et andet statsborgerskab at støtte sig på, hvorfor vi ikke kan fradømme ham det danske. Det er naturligvis noget pjat, og blandt de mange mærkelige konventioner er statsløsekonventionen den der giver mindst mening, og i øvrigt også den der har ringest international opbakning. Det er stort set kun EU-landene som har tilsluttet sig, og dermed er den reelt uden international betydning. Lad det her være anledning til at Danmark trækker sig ud af forpligtelsen til at give mellemøstlige terrorister statsborgerskab, så kommer der i det mindste en smule godt ud af sagen.

Indlægget blev delt på Facebook som en reaktion på artiklen “Pape om dansk syrienkriger: Han skal hjem og sidde, hvis Tyrkiet løslader ham“.